Abans
de començar el debat ja tens una lleugera idea de que no serà fàcil.
Defensar una idea que pot ser no comparteixes o que creus que els dos
bàndols poden tenir meitat de raó, doncs resulta una mica complexe.
Cal
dir que, des del meu punt de vista sociodeterminista, m’he sentit molt
còmoda tant en l’aportació feta al fil del leon dormido com al fil de
l’aprendre fent.. M’he sentit molt a gust defensant unes idees, les
quals m’han fet canviar una mica la meva visió del món educatiu. Estem
vivint uns temps de canvis molt ràpids, on costa estar sempre al dia,
però creus que hi has d’estar i t’hi esforces al màxim perquè la
societat en la qual vivim t’ho exigeix constantment. Però quan acabes de
visualitzar el vídeo de les CEPAS, reflexiones sobre si en el fons són
necessaris o no tots aquests avenços, aquestes presses per saber fer
anar més maquinetes i aquesta pressió en la qual et trobes immers sense
adonar-te. Personalment, m’ha encantat aquesta filosofia d’educar.....i a
demès es pot lligar molt bé amb una altra idea que també m’ha sorprès,
la de Roger Schank. Potser no pel concepte en sí mateix, ja que ja el
coneixia, sinó per com ho explica i per la contundència que posa en allò
que diu, s'ho creu i és nota. És un clar defensor de “l'aprendre fent”,
no cal utilitzar les millors tècniques per aprendre, però si que cal
integrar el coneixement que té el nen al seu context. Segons ell, s'ha
d'entendre l'educació com a pràctica i experiència, la qual cosa està
una mica lluny de la filosofia d’ensenyament – aprenentatge que hi ha a
la majoria de les escoles actualment. Si l'ordinador proporcionés
experiències ajudaria als alumnes ha aprendre, però el sistema educatiu
no ho permet, per què llavors l'escola no controla el que aprenen els
alumnes.
Desprès
de veure el vídeo, et replanteges una mica la feina que s'està fent a
les escoles. En la majoria d'ocasions no deixem que siguin els alumnes
els que aprenguin moguts pels seus interessos, sinó que els imposem allò
que han d'aprendre, i amb això el que estem aconseguint és que aprovin
un examen però amb el temps no se'n recordin de res. La feina del mestre
hauria de consistir, com diu el Roger, en tutoritzar els alumnes mentre
practiquen i milloren; però això avui en dia sembla gairebé impossible;
tot i que, cal dir, que en algunes escoles i sobretot a infantil, es
van fent passets de formiga, el mestre fa de guia i cada alumne aprèn
segons els seus interessos.
D’altra
banda, pel que fa a la meva participació en el debat, crec que ha estat
adequada i he intentat en tot moment tenir en compte les directrius
marcades. Totes les intervencions fetes han estat basades en alguna
aportació feta per algun company o companya, per tant, he seguit sempre
alguna de les premisses marcades. He intentat fer un bona argumentació
de l’aportació tenint en compte els tres eixos principals: text
argumentatiu, arguments en contra i/o a favor i conclusió.
A
més, he dut a terme un treball implícit d’aprofundiment i coneixement
dels continguts, tenint en compte el material de paper, l’article
proposat, la resta de materials complementaris, i alguna que altra
informació trobada a la xarxa. També, he participat en dues de les
carpetes proposades i més concretament en els fils del leon dormido, el d’aprendre fent i el de les competències digitals.
Pel
que fa a les aportacions dels meus companys/ es he de dir que en la
major part dels casos han estat força enriquidores, ja que es notava que
s'ho havien treballat i que intentaven defensar el seu punt de vista el
millor possible, tot i tenint en compte que segurament en alguns casos
no estaven defensant allò que realment creien. Però de totes les
intervencions, destacaria la de Cristina Cecilio, que tot i no haver
participat en el fil que ha intervingut ella, m’ha agradat molt la seva
intervenció. Parteix d’una premissa extreta d’un llibre del Francesco
Tonnucci, el qual té una idea molt real del món escolar i això fa que la
seva aportació toqui molt de peus a terra .Des de la seva postura
sociodeterminista deixa clar que el mestre és molt més que un mestre i
que les noves tecnologies són un complement més per ajudar a aconseguir
una escola saludable.
Per acabar, m’agradaria dir que he estat molt còmoda en la meva postura
sociodeterminista. Si és cert, que en alguns casos no hagués optat per
la vessant més radical, hi hagués escollit un punt de vista més
intermig, però en general, ha estat més agradable posicionar-me en
aquest bàndol que en el tecnodeterminista. El meu plantejament de vida i
de l’acció educativa està més encaminat cap a aquesta postura tot i que
sóc conscient de que tot depèn del context en el qual un es troba
immers.
No hay comentarios:
Publicar un comentario