miércoles, 14 de noviembre de 2012

INFORME DE SÍNTESI



Quan vaig començar l’assignatura se’m feia difícil pensar que me’n sortiria, ja que, partia d’uns coneixements previs bastant escassos, tant en la teoria com en la pràctica sobre noves tecnologies; però poc a poc, a mesura que vas llegint articles, vas prenent contacte amb l’entorn virtual, vas practicant amb el cmaps,... te’n vas adonant que potser si que te’n sortiràs, tot i que el procés se’t faci costa amunt. És per tot això, que crec, que he experimentat força canvi conceptual, interrelacionant idees del mòdul, de l’article i del debat; i a continuació intentaré demostrar-ho.
Començo amb  la clarificació de conceptes de Ciència, Tècnica i Tecnologia. M’ha anat molt bé escriure i deixar clar la relació que hi ha entre ells, i posar un exemple per tal de veure el canvi mental que he aconseguit.
La Tecnologia es considerada com l’aplicació de tècniques recolzades en un cos teòric de coneixements, o més ben dit és una tècnica que aplica coneixements científics. A la vegada que cal tenir en compte el paper del tècnic (expert en l’aplicació de la tècnica); l’enginyer(l’expert en l’aplicació d’un disseny) i el tecnòleg (l’expert en l’elaboració de dissenys).
A tall  d’exemple, Copèrnic va ser el primer científic que va proposar, demostrar i defensar un model heliocèntric. A partir de coneixements científics i d’altres. 
I per d’altra banda, tenim a Galileu, el qual amb els seus coneixements científics va donar suport a la teoria de Copèrnic. Va fer un pas endavant i va fer ús de diferents tècniques que el van dur a la creació d’un telescopi. Així doncs  l’aplicació d’aquest telescopi va donar lloc a la tecnologia. Amb la qual van descobrir estrelles, cràters de la lluna, els quatre satèl·lits de Júpiter...
Una vegada aclarit aquests conceptes, he anat assimilant els continguts que han anat sortint al llarg del debat. Primer de tot he establert una relació amb el concepte de societat per després poder continuar establint interconnexions amb la resta de conceptes que han anat apareixent.
Gràcies al debat, i a la meva postura sociodeterminista, on en tot moment m’he sentit molt còmoda, he pogut modificar el meu model mental inicial. En un primer moment creia que el més important era el context i la cultura on es desenvolupava la tecnologia (per exemple, com es va demostrar al vídeo de las Cepas), però una vegada he conegut el concepte de teixit sense costures m’he adonat de que en el fons estic a favor d’una posició més neutral. On cal donar importància a la manipulació simultània de factors socials i elements tècnics.
Així doncs, estic d’acord amb les idees  del corrent de CTS, tal com diu Cabero,J. al mòdul 1 “no s’admet la independència de la tecnologia i la societat, ni la predominança d’una sobre una altra, sinó més aviat la seva interacció i influència conjunta”. En el mapa conceptual queda molt clar que tots estan interrelacionats i al mateix nivell.
I a partir d’aquí, em situo ja dins del meu àmbit de treball, com a mestra, i em centro en el concepte de TE. Inicialment pensava que la TE anava destinada a l’àmbit escolar, però després de tot el treball realitzat al llarg del debat veig que no afecta tan sols en aquest àmbit sinó que s’estén i es desenvolupa en diferents entorns professionals.

Així doncs, si tenim en compte que la TE aplicada a l’escola ofereix una sèrie d’avantatges com proporcionar una base concreta per al pensament conceptual; tenir un alt grau d'interès per als estudiants; fer que l’aprenentatge sigui més permanent; i oferir una experiència real que estimula l’activitat per part dels alumnes, crec que això es pot generalitzar a d’altres entorns, ja que és independent del mitjà i del nivell en que es desenvolupa l’acció formativa.

En definitiva, doncs, crec que el canvi conceptual es evident ja que partia d’unes idees inicials que s’han anat modificant al llarg de tot el procés, arribant a la conclusió de que les tecnologies repercuteixen en tots els àmbits de la nostra societat creant un acostament entre diferents cultures i grups socials.

No hay comentarios:

Publicar un comentario