Una vegada arribat quasi al
final del projecte, cal reflexionar sobre
el procés seguit en relació les
TIC i l’aprenentatge significatiu.
Cal ajudar als alumnes ha
adonar-se d’allò que estan aprenen i a usar la seva comprensió per resoldre els
problemes de la vida quotidiana. Si la tecnologia s’usa de manera productiva
pot promoure un aprenentatge significatiu .A la vegada que s’aniran formant
nous models mentals, ja que quan una persona aprèn de forma significativa el
que obté és un model mental d’allò que ha explorat i manipulat.
Els nens/es, tal com he
esmentat en l’apartat 5 L’avaluació de
l’aprenentatge aconseguit,
comencen a construir els seus models mentals senzills per explicar els
seu mons i amb l’experiència, el suport i més reflexió, aquests s’aniran
tornant més complexes. I com més complexos siguin els models , més raonaran.
Podem afirmar que els alumnes
han dut a terme un aprenentatge significatiu
fruit del projecte: perquè hem de menjar fruita?. L’aprenentatge significatiu
es defineix com un procés en què hi ha un lligam entre una nova informació i
algun aspecte ja existent en l’estructura cognitiva de l’alumne.
En les activitats
proposades en aquest projecte, s’han donat molta importància als models mentals
grupals o col·laboratius. El que pretén el mestre amb aquestes activitats es que
els seus alumnes siguin capaços de realitzar un aprenentatge participatiu,
actiu, creatiu, autònom, i a la vegada interactuar amb la resta de components
del grup per potenciar les relacions i presa de decisions entre individus. El
mestre no solament se centra en la construcció de models mentals individuals
(representacions múltiples, interdependents i integrades d’allò que han après);
sinó també cerca en els seus alumnes la construcció de models mentals grupals o
col.laboratius, models construïts socialment per grups d’individus que se
centren, col·laborant uns amb altres.
Aquesta construcció dels models s’ha aconseguit a
través de l’ús dels diferents recursos TIC, els quals han aconseguit una construcció
de models més consistent i productiva.
I a partir de tot aquest treball realitzat
s’arriba al canvi conceptual, on els nens/es canvien la seva manera d’entendre
els conceptes. En aquest cas, ja no han tornat a dir que no volen menjar fruita
i encara millor, ho justifiquen a la mestra i a algun dels seus companys que es
mostra encara una mica reaci davant la fruita.
En definitiva s’ha dut a terme
una bona feina, on jo personalment he après moltíssim i he pogut oferir una
nova manera d’ensenyar als alumnes que segurament aplicaré en mes d’una ocasió,
o al menys ho tindré en compte .
Només cal partir de
la visualització dels mapes conceptuals que he anat fent al llarg de
l’assignatura per adornar-se de que hi ha hagut canvis i que aquests han estat
caracteritzats per uns models mentals que han anat creixent en quant a
conceptes i relacions. El primer mapa fet a mà i amb quatre conceptes mal
comptats; el segon amb una gran varietat de conceptes i interrelacionats entre
ells i elaborat amb el programari cmaps; i en el tercer i últim s’ha partit del
segon però s’ha integrat tot el projecte elaborat per aquesta PAC3. En aquest
últim s’ha acabat d’arrodonir tot el treball fet al llarg de l’assignatura acabant
amb l’assoliment d’un aprenentatge significatiu.
En el fons, és el que
hem estat fent tots nosaltres, poc a poc he anat adquirint els conceptes, els
he anat interrelacionant i els he anat assimilant. Els meus models mentals
inicials han canviat, bé millor dit , ara tinc uns models mentals clars i amb
una fonamentació teòrica que abans no tenia.
Hi ha tres punts
bàsics sobre els quals s’ha anat construint tot l’aprenentatge: els supòsits
que planteja Jonassen s’han reafirmat al
llarg de l’assignatura; l’aprenentatge significatiu es recolzat per les TIC; i
l’eina del mapa conceptual ha esdevingut una forma d’argumentar i de plasmar
els canvis que s’han anant produint en els meus models mentals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario