sábado, 12 de enero de 2013

PROJECTE: PERQUÈ HEM DE MENJAR FRUITA? CONCLUSIONS




Una vegada arribat quasi al final del projecte, cal reflexionar sobre  el procés seguit en relació  les TIC i l’aprenentatge significatiu.
Cal ajudar als alumnes ha adonar-se d’allò que estan aprenen i a usar la seva comprensió per resoldre els problemes de la vida quotidiana. Si la tecnologia s’usa de manera productiva pot promoure un aprenentatge significatiu .A la vegada que s’aniran formant nous models mentals, ja que quan una persona aprèn de forma significativa el que obté és un model mental d’allò que ha explorat i manipulat.
Els nens/es, tal com he esmentat en l’apartat 5 L’avaluació de  l’aprenentatge aconseguit,   comencen a construir els seus models mentals senzills per explicar els seu mons i amb l’experiència, el suport i més reflexió, aquests s’aniran tornant més complexes. I com més complexos siguin els models , més raonaran.
Podem afirmar que els alumnes han  dut a terme un aprenentatge significatiu fruit del projecte: perquè hem de menjar fruita?. L’aprenentatge significatiu es defineix com un procés en què hi ha un lligam entre una nova informació i algun aspecte ja existent en l’estructura cognitiva de l’alumne.
En  les activitats proposades en aquest projecte, s’han donat molta importància als models mentals grupals o col·laboratius. El que pretén el mestre amb aquestes activitats es que els seus alumnes siguin capaços de realitzar un aprenentatge participatiu, actiu, creatiu, autònom, i a la vegada interactuar amb la resta de components del grup per potenciar les relacions i presa de decisions entre individus. El mestre no solament se centra en la construcció de models mentals individuals (representacions múltiples, interdependents i integrades d’allò que han après); sinó també cerca en els seus alumnes la construcció de models mentals grupals o col.laboratius, models construïts socialment per grups d’individus que se centren, col·laborant uns amb altres.
Aquesta  construcció dels models s’ha aconseguit a través de l’ús dels diferents recursos TIC, els quals han aconseguit una construcció de models més consistent i productiva.

I  a partir de tot aquest treball realitzat s’arriba al canvi conceptual, on els nens/es canvien la seva manera d’entendre els conceptes. En aquest cas, ja no han tornat a dir que no volen menjar fruita i encara millor, ho justifiquen a la mestra i a algun dels seus companys que es mostra encara una mica reaci davant la fruita.
En definitiva s’ha dut a terme una bona feina, on jo personalment he après moltíssim i he pogut oferir una nova manera d’ensenyar als alumnes que segurament aplicaré en mes d’una ocasió, o al menys ho tindré en compte .



Només cal partir de la visualització dels mapes conceptuals que he anat fent al llarg de l’assignatura per adornar-se de que hi ha hagut canvis i que aquests han estat caracteritzats per uns models mentals que han anat creixent en quant a conceptes i relacions. El primer mapa fet a mà i amb quatre conceptes mal comptats; el segon amb una gran varietat de conceptes i interrelacionats entre ells i elaborat amb el programari cmaps; i en el tercer i últim s’ha partit del segon però s’ha integrat tot el projecte elaborat per aquesta PAC3. En aquest últim s’ha acabat d’arrodonir tot el treball fet al llarg de l’assignatura acabant amb l’assoliment d’un aprenentatge significatiu.
En el fons, és el que hem estat fent tots nosaltres, poc a poc he anat adquirint els conceptes, els he anat interrelacionant i els he anat assimilant. Els meus models mentals inicials han canviat, bé millor dit , ara tinc uns models mentals clars i amb una fonamentació teòrica que abans no tenia.
Hi ha tres punts bàsics sobre els quals s’ha anat construint tot l’aprenentatge: els supòsits que planteja Jonassen  s’han reafirmat al llarg de l’assignatura; l’aprenentatge significatiu es recolzat per les TIC; i l’eina del mapa conceptual ha esdevingut una forma d’argumentar i de plasmar els canvis que s’han anant produint en els meus models mentals.

No hay comentarios:

Publicar un comentario